Dacă te pregătești să vinzi sau să cumperi un imobil, există anumite lucruri de care trebuie să ții cont înainte de a semna contractul de vânzare-cumpărare. Îți vom spune care este definiția legală a acestuia, ce clauze implică și care sunt actele necesare semnării de către ambele părți implicate.
Ce este un contract de vânzare-cumpărare?
În termeni legali, un contract de vânzare cumpărare face referire la acțiunea prin care o persoană îi oferă alteia un imobil în schimbul unei anumite sume de bani, stabilite de comun acord. Dacă s-a semnat un antecontract înainte, cumpărătorul-promitent are obligația de a achita restul sumei de bani în urma predării unui avans.
Ce conține un act de vânzare-cumpărare?
Dacă este vorba despre vânzarea unui apartament, contractul trebuie să conțină date precum:
- descrierea bunului imobil
- modul de dobândire al apartamentului
- prețul apartamentului
Descrierea include adresa exactă a imobilului, numărul de camere și rolul lor (ex.: baie, bucătărie, etc.), suprafața utilă și construită și numărul cadastral.
Modul de dobândire trebuie demonstrat fie printr-un act de proprietate, fie printr-un certificat de moștenitor sau act de donație, dacă este cazul.
Prețul trebuie menționat atât în litere, cât și în cifre. De asemenea, trebuie menționată modalitatea de plată și moneda în care urmează să fie achitat.
Acte necesare vânzare-cumpărare imobil
Este important de menționat că actele necesare pentru încheierea contractului de vânzare-cumpărare diferă în cazul unei persoane fizice sau unei persoane juridice. În primul caz, este nevoie de următoarele:
- actele de identitate ale celor două părți implicate
- actul de proprietate asupra imobilului (în funcție de modalitatea de dobândire a acestuia)
- certifical fiscal din care rezultă că proprietarul nu are datorii față de Stat
- documentația cadastrală a imobilului
- extrasul de carte funciară care se obține de la notar
- certificatul de performanță energetică
- adeverință de la asociația de proprietari/locatari care să ateste că nu există datorii din partea proprietarului (dacă este vorba de vânzarea unui apartament)
- ultimele facturi/dovezi de plată ale facturilor la utilitățile aferente imobilului
În cazul persoanelor juridice, se adaugă următoarele acte necesare:
- certificat de atestare fiscală valabil
- certificat de înregistrare la Registrul Comerțului
- certificat constatator valabil
- hotărâre A.G.A care să reprezinte acordul asociaților cu privire la vânzarea imobilului în cauză
Care sunt obligațiile vânzătorului?
În cadrul încheierii unui contract de vânzare-cumpărare pentru un imobil, vânzătorul are următoarele obligații:
În primul rând, acesta declară pe proprie răspundere că imobilul nu a fost ipotecat sau înstrăinat în nicio formă și că nu este obiectul unei cereri de retrocedare în baza Legii nr.10/2001. Totodată, declară că nimeni altcineva nu are vreun drept asupra imobilului, fie el de posesie, de folosință, de închiriere, de preempțiune sau comodat.
Vânzătorul se obligă să aibă toate impozitele locale plătite la zi și la fel și sumele percepute de către asociația de proprietari. Acesta trebuie să își ofere consimțământul la intabularea dreptului de proprietare pe numele cumpărătorului și să îl garanteze în ceea ce privește orice evicțiune sau viciu ascuns.
Care sunt obligațiile cumpărătorului?
La rândul său, cumpărătorul trebuie să își declare pe proprie răspundere starea civilă și faptul că are cunoștință de situația juridică și faptică a imobilului ce face obiectul contractului. De asemenea, acesta se obligă să înscrie imobilul cumpărat la organele fiscale. Este de datoria cumpărătorului să plătească sumele datorate pentru autentificarea actului și intabularea dreptului în cartea funciară a imobilului achiziționat.
La ce să fii atent atunci când semnezi contractul de vânzare-cumpărare?
1.Verifică informațiile de două ori
Chiar dacă actul este redactat de către notar sau un avocat, este bine să verifici de două ori fiecare informație pentru a te asigura că datele de identificare au fost scrise corect, la fel și detaliile în ceea ce privește descrierea imobilului. Compară datele din contract cu cele de pe actele originale ale imobilului în cauză.
2.Verifică toate clauzele
Asigură-te că s-a convenit de comun acord asupra fiecărei clauze apărute în contract și, în special, verifică dacă a fost trecută corect suma pe care cumpărătorul o datorează vânzătorului. Acum este momentul să adresezi ultimele întrebări sau să obții clarificări în privința contractului, dacă este cazul.
3.Asigură-te că ai primit întreaga sumă
Deoarece, cu obligativitate, transferul sumei de la cumpărător la vânzător se face în fața notarului, asigură-te că întreaga sumă de bani care îți este datorată a intrat în contul tău sau ți-a fost înmânată sub formă de cash. De asemenea, nu părăsi biroul notarial fără copia ta după contractul de vânzare- cumpărare.
Semnarea oricărui document este un proces important, care necesită atenție, răbdare și concentrare. Nu semna nimic până nu te-ai asigurat că ai înțeles și ești de acord cu toate clauzele trecuse în contract. De asemenea, respectă recomandările noastre pentru a evita orice neînțelegere dintre părți și nu ezita să îți aloci timp pentru a semnala orice eroare apărută în redactare.