Certificatul de urbanism: Tot ce trebuie să știi despre acest act important

Certificatul de urbanism reprezintă un document necesar pentru ridicarea de construcții civile, industriale, agricole sau tehnologice. În lipsa acestuia, eliberarea autorizației de construcție este imposibilă.

Conform deciziei luate de Înalta Curte de Casație și Justiție în aprilie 2019, dreptul de proprietate asupra unei construcții nu mai poate eliberat în absența certificatului de urbanism și autorizației de construcție.

Așadar, dacă îți dorești să afli mai multe informații despre rolul acestui document și modul în care se poate obține acesta, te invităm să citești până la final acest articol de blog:


Ce este certificatul de urbanism?


Conform legii, certificatul de urbanism “este actul de informare prin care se fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic și tehnic al imobilului, caracteristicile zonei în care se găsește imobilul (amplasamentul), cerințele urbanistice care urmează să fie îndeplinite, precum și lista avizelor și acordurilor necesare în vederea autorizării executării lucrărilor de construcții”.

Acest document esențial pentru ridicarea unei construcții include:

  • cerințele urbanistice care trebuie îndeplinite, cu raportare la specificul amplasamentului: poziția construcției ce urmează a fi executata, regimul de înălțime al viitoarei construcții, valorile maxime pentru coeficientul de utilizare al terenului și procentul de ocupare al terenului.
  • lista de avize și acorduri emise de autorități, necesare pentru eliberarea autorizației de construcție.

Mai mult decât atât, certificatul de urbanism eliberat mai poate conține: interdicții de construcție, sau limitări determinate de existența unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ); epuizarea Coeficientului de Utilizare a Terenului (CUT); existenta spațiilor verzi șamd

De asemenea, certificatul de urbanism este documentul prin care investitorul / solicitantul este înștiințat în mod oficial cu privire la obligația de a contacta autoritatea competentă pentru protecția mediului, în scopul obținerii punctului de vedere al acestei instituții.


Certificatul de urbanism: cadrul legal


Legislația ce stabilește rolul și importanța certificatului de urbanism poate fi studiată pe larg în Legea nr. 50 / 1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată cu modificările și completările ulterioare.

Modificări și completări la lege deosebit de importate sunt cele incluse în Legea nr. 193 / 28 octombrie 2019. O alte lege ce include și o secțiune dedicată certificatelor de urbanism este Legea nr. 350 / 2001.


Când se solicită un certificat de urbanism?


Un certificat de urbanism se poate elibera în termen de 15 zile de la data solicitării, în care trebuie să se menționeze cu exactitate scopul acestuia. În principal, acest document este eliberat pentru autorizarea anumitor lucrări de construcție, sau pentru desființarea acestora.

De asemenea, certificatul de urbanist mai poate fi solicitat și pentru vânzarea sau cumpărarea unei proprietăți, fiind un document ce poate pune la dispoziția părților implicate în tranzacție informatii utile, privind consecințele urbanistice ale operațiunii juridice.

Acest act mai poate fi solicitat și în caz de: cesionare a unui anumit teren, dezmembrare prin lotizare sau împărțeală, constituirea unei servituți de trecere, alipire sau dezlipire de parcele, cu scopul de realiza lucrări ulterioare de construcție sau infrastructură.

Totodată, certificatul de urbanist poate fi solicitat în cazul în care realizează cu adjudecare prin licitație a proiectării unor lucrări publice, în etapa realizării studiului de fezabilitate, sau pentru cereri în justiție și operațiuni notariale.


Certificatul de urbanism: Acte pentru eliberarea sa


Orice persoană fizică și juridică, interesată de cunoașterea datelor și a reglementarilor la care un imobil este supus, poate solicita eliberare unui certificat de urbanism. Obținerea acestui document este posibilă în urma redactării unei cereri tip, cu datele de identificare al solicitantului și imobilului pentru care se solicită certificatul de urbanism. De asemenea, este necesar și motivul pentru care se realizează această solicitare.

În vederea eliberării documentului despre care discutam astăzi, mai este nevoie de:

  • actul de proprietate înscris în extrasul cărții funciare
  • chitanțe ce atestă plata taxei de eliberare a certificatului de urbanism
  • extrasul de carte funciară și planurile topografice și cadastrale (scara 1:500 și 1:200), vizate de Oficiu de Cadastru.

Pentru extrasul de carte funciară, nu se va depăși perioada de 30 de zile, de la data ridicării acestuia de la OCPI (Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară) și până la data depunerii sale la dosarul trimis la Primărie. Se solicită prezența sa în original, iar pentru documentația cadastrală, intabularea drepturilor de proprietate și actele de proprietate se solicită copii.


Certificatul de urbanism: Anularea acestui document


În cazul în care autoritățile competente pentru emiterea acestuia au comis un abuz administrativ, sau o abatere de la legislația specifică în vigoare, certificatul de urbanism poate fi anulat sau revocat.

În astfel de condiții, solicitantul documentului poate se poate adresa instanței judecătorești, atunci când anularea / revocarea documentului mai sus amintit are la bază o eroare sau un abuz, din partea reprezentanților administrației locale.

Informările de ordin legislativ, asociate eliberării sau valabilității unui certificat de urbanism, se pot modifica de la o perioadă la alta. Pentru a fi la curent cu legea în vigoare, actualizată în timp real, pe baza hotărârilor luate în Parlamentul României, îți recomandăm să consulți periodic actualizările publicate de autoritățile competente.

Compară proprietăți

Compară